Groen

Beheren van de groenstructuur


Onze rol
Noord-Holland kent een groot aantal beheerders van natuur- en recreatiegebieden, landschap en cultuurhistorisch erfgoed: terreinbeherende organisaties, particuliere eigenaren, agrarische ondernemers, recreatieschappen, nationale parken, waterschappen en gemeenten. Zij zorgen voor professioneel, samenhangend beheer, in samenwerking met elkaar en met andere partners. Dit beheer kan vele vormen aannemen. Afhankelijk van de natuurdoelen en maatschappelijke wensen kan het variëren van zeer extensief, gericht op natuurlijke dynamiek, tot zeer intensief, met maatregelen zoals begrazing, beweiding, plaggen, kappen, hooien, maaien en bejaging. Ook indirect beheer, gericht op het tegengaan van ongewenste externe invloeden zoals water- of bodemverontreiniging, is van groot belang. In beginsel streeft de provincie naar het bevorderen van natuurlijke dynamiek. Hierop wordt een uitzondering gemaakt als openbare veiligheid, zwaarwegende redenen van economisch belang, kwetsbare soortenpopulaties of cultuurhistorische waarden een intensiever beheer vragen.
De provincie is verantwoordelijk voor de sturing op- en medefinanciering van adequaat natuur-, recreatie- en landschapsbeheer. Hieronder wordt verstaan: beheer dat zich richt op het duurzaam, effectief en efficiënt realiseren van de beheerdoelen zoals vastgelegd in het Programma Natuurontwikkeling. Onder een goed natuur- en landschapsbeheer verstaat de provincie ook de uitoefening van de bevoegdheden die de Wet natuurbescherming ons geeft om kwetsbare natuurgebieden en inheemse plant- en diersoorten te beschermen en beheren. Deze taken (vergunning- en ontheffingverlening en handhaving) worden in opdracht van de provincie uitgevoerd door de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.
Samenwerkingspartners
Zie de toelichting bij beleidsdoel 6.1.
Prioriteiten
Prioriteit is adequaat beheer van natuur- en recreatiegebieden, landschap en cultuurhistorisch erfgoed – duurzaam, effectief en efficiënt – conform de beheertypen- en ambitiekaart bij het Programma Natuurontwikkeling. De toegekende beheer- en ambitietypen zijn in overeenstemming met het beheer dat nodig is om de doelstellingen van Natura2000 en/of de Kaderrichtlijn Water te realiseren. Een andere prioriteit is een zorgvuldige uitvoering van de bevoegdheden die de Wet natuurbescherming geeft. Tot slot is het streven om de omvang van de tegemoetkomingen in faunaschade, die voor ongeveer 90% wordt veroorzaakt door jaarrond verblijvende ganzen, terug te brengen.
Omgevingsfactoren
Zie de toelichting bij beleidsdoel 6.1.

Beleidsdoelevaluaties

De kwaliteit en het resultaat van het beheer toetst de provincie door certificering van beheerders (waarbij beheerders aan bepaalde eisen moeten voldoen), monitoring van natuurwaarden en gesprekken hierover tussen de provincie en beheerders. De Index Natuur en Landschap, die beschrijft welke typen natuur, agrarische natuur en landschap we in Nederland kennen, wordt periodiek herzien. Deze index vormt de basis voor afspraken tussen provincie en beheerder over beheervoorschriften en de berekende (standaard)kostprijs per beheertype. Ook vindt jaarlijks een analyse plaats van de faunaschade en de populatieontwikkeling van schadeveroorzakende diersoorten.