Toelichting
De provincie draagt op meerdere manieren bij aan de uitvoering van mobiliteitsbeleid.
Jaarlijks stelt de provincie andere wegbeheerders (gemeenten en waterschappen) en organisaties (bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid) in staat om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Dit doet de provincie door middel van de uitvoeringsregelingen kleine infrastructuur en gedragsbeïnvloeding.
Voor het versneld opwaarderen van een aantal MRA-doorfietsroutes heeft de provincie ruim € 16 miljoen beschikbaar gesteld. Een deel hiervan is voor het eigen areaal (€ 8,6 miljoen), een ander deel (€ 8,2 miljoen) voor derden (zoals gemeenten) in de vorm van subsidies.
Om het elektrisch rijden te bevorderen werkt de provincie met de MRA-partners en de provincie Utrecht samen in het project MRA-E. Voor 2020 moet opnieuw besloten worden over samenwerking, omdat de huidige samenwerkingsovereenkomst in dat jaar afloopt. Verwacht wordt dat de samenwerking wordt voortgezet. Vooruitlopend op die beslissing wordt er voor proceskosten MRA-E €75.000 in de begroting voor 2020 gereserveerd.
De vele bezoekers en het grote aanbod aan recreatiemogelijkheden leiden in het kustgebied van Zuid-Kennemerland op andere piekmomenten tot congestie en bereikbaarheidsproblemen. Wij willen deze problematiek samen met onze partners aanpakken in een nieuw programma Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland. Hierbij richten we ons op slimme OV-oplossingen, investeringen in fietsbereikbaarheid, het afstemmen van pendelvervoer met parkeerbeleid en andere innovatieve vormen van verkeersmanagement.
Verder valt onder dit doel de jaarlijkse storting die de provincie ten behoeve van de verbetering van het openbaar vervoer doet voor de OV-terminal bij station Amsterdam Zuid (Reserve uitvoering mobiliteitsbeleid door derden). Ook de jaarlijkse vergoeding aan de vervoerders voor de omrijkosten ten gevolge van wegwerkzaamheden door gemeentelijke wegbeheerders worden uit deze reserve gedekt.
Investeringen vanuit het OV-fonds in het openbaar vervoer en OV-knooppunten zijn ondergebracht in programma 5.
Operationeel doel 2.1.2 Mobiliteitsbeleid uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 |
Jaarlijkse subsidievaststelling betrokken regelingen | Aantal | 3 (2018) | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 |
Investeringen
Geen.