Bereikbaarheid

Mobiliteitsbeleid opstellen

Toelichting

De belangrijkste beleidsontwikkelingen die het komende jaar plaatsvinden zijn hieronder nader toegelicht.
Agenda Mobiliteit
In februari 2019 hebben Gedeputeerde Staten (GS) de discussienota Agenda Mobiliteit vastgesteld. De Agenda Mobiliteit geeft richting aan de opgaven die vanuit de Omgevingsvisie op het mobiliteitssysteem afkomen. De Agenda beschrijft enerzijds de opgaven voor mobiliteit en anderzijds de ambitie voor een efficiënt mobiliteitssysteem. De discussienota is besproken met de partners in de regio en de diverse andere stakeholders. Provinciale Staten (PS) zullen de Agenda Mobiliteit in november 2019 kunnen behandelen. Voor 2020 komen hier financieel geen wijzigingen uit voort.
MRA-programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
De MRA is een aantrekkelijke en veelzijdige regio. Ruim 2,4 miljoen mensen wonen en werken hier. De economie groeit flink en dat trekt nóg meer bedrijven en mensen aan. Met als gevolg de bouw van 250.000 extra woningen. Deze verstedelijking biedt kansen, maar heeft ook een schaduwzijde. De wegen en het openbaar vervoer hebben hun grenzen al bijna bereikt. De uitdaging is om in deze dynamiek een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat te behouden.
Deze urgente opgave kan alleen worden aangepakt door goed samen te werken. Daarom hebben de Rijksoverheid en de MRA met het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid de handen ineen geslagen. Het gaat om de ministeries Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), 32 gemeenten, 2 provincies en Schiphol, Rijkswaterstaat, NS en ProRail. In het programma pakken Rijk en regio de verstedelijking en bereikbaarheid voor de lange termijn in samenhang met elkaar op. De keuzes die hieruit voortkomen leiden uiteindelijk tot één stappenplan dat de mogelijkheid heeft tot aanpassen: het Ontwikkelpad Bereikbaarheid en Verstedelijking MRA. Dit ligt ter besluitvorming voor in een bestuurlijk overleg in het najaar van 2019 samen met beslissingen over mogelijke onderzoeken, verkenningen of nadere activiteiten. Voor het uitvoeren van deze onderzoeken, verkenningen en nadere activiteiten wordt in 2020 een bijdrage van de provincie Noord-Holland verwacht.

Regionale Mobiliteitsprogramma’s

Van april tot november 2019 wordt parallel gewerkt aan de plannen van aanpak voor de Regionale Mobiliteitsprogramma’s en het Koersdocument Duurzame Mobiliteit. De Regionale Mobiliteitsprogramma’s zijn een uitwerking van het Ontwerp-Klimaatakkoord en worden in samenwerking met de regio’s, het IPO en de Rijksoverheid opgepakt. Dit heeft dus vooral een externe focus. De inhoud gaat de provincie met deze partners bepalen, maar lijkt in eerste aanzet vooral gericht op zero emissie, elektrisch rijden en brandstoffenmix. Het Koersdocument Duurzame Mobiliteit gaat juist over de koers, keuzes en rol van de provincie Noord-Holland zelf en zal qua inhoud breder zijn dan de Regionale Mobiliteitsprogramma’s. De plannen van aanpak van de Regionale Mobiliteitsplannen (RMP) worden behandeld op de Bestuurlijke Overleggen MIRT van najaar 2019. Voor het Koersdocument Duurzame Mobiliteit stuurt de provincie op november 2019. Voor het uitvoeren van plannen van aanpak, voortkomend uit de RMP’s, verkenningen en nadere activiteiten wordt in 2020 een bijdrage van de provincie Noord-Holland verwacht.

Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld 2040 en de provinciale OV-visie 'toekomstbestendige bereikbaarheid'

Het Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld 2040 dient een gedragen en realistisch beeld op te leveren voor het totale openbaar vervoer in 2040 in de provincies Noord-Holland en Flevoland, met richtinggevende uitspraken voor provinciegrensoverschrijdende verbindingen. Het is een samenwerking van 77 partijen. Alle gemeenten in Noord-Holland en Flevoland zijn betrokken, evenals het Rijk, vervoerders en belangenorganisaties.
Provincie Noord-Holland vindt een duurzaam, voor iedereen toegankelijk en samenhangend OV-systeem, van groot belang. Samen met onze partners stellen we hiervoor een OV-visie ‘Toekomstbestendige bereikbaarheid’. Daarbij is niet alleen de mobiliteit binnen de MRA, maar ook de verbinding tussen de MRA en de aanliggende regio’s van essentieel belang. We kijken daarbij naar mobiliteit in de volle breedte. Ook besteden we in de visie nadrukkelijk aandacht aan nieuwe concepten zoals mobility as a service en de beschikbaarheid van voldoende en hoogwaardig ingerichte P&R-locaties.
Er wordt een OV-fonds ingesteld voor investeringen in het openbaar vervoer. Investeringen vanuit het OV-fonds zijn ondergebracht in programma 5.  

Regionale Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid
De provinciale opgave en ambities ten aanzien van verkeersveiligheid zijn afgeleid van het rijksbeleid, specifiek vertaald in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Op 14 februari 2019 is namens de provincies door het IPO het startakkoord ondertekend. Hierin conformeert de provincie zich aan de landelijke ambitie om toe te werken naar “nul verkeersdoden”.  Dit vergt een intensievere samenwerking met gemeenten, waterschappen, Openbaar Ministerie (OM), politie, RWS en andere maatschappelijke partners. Per regio worden regionale uitvoeringsprogramma’s opgesteld waarin wordt weergegeven wat er jaarlijks wordt gedaan aan verkeersveiligheid. Voor de regio’s Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland, Haarlem-IJmond en Gooi- en Vechtstreek neemt de provincie op verzoek van het Rijk hiertoe het initiatief. Daarnaast werkt de provincie in het gebied van de Vervoerregio Amsterdam mee aan het programma waarvoor de Vervoerregio aan de lat staat. Vanuit de rol van wegbeheerder werkt de provincie risicogestuurd aan het duurzaam veilig inrichten van het eigen wegennet.


Goederenvervoer over water
De provincie Noord-Holland wil het goederenvervoer over water actief stimuleren als duurzaam alternatief voor goederenvervoer over de weg. Dit willen we bereken door het behouden en uitbreiden van watergebonden logistieke bedrijventerreinen en laad- en loskade. Onderzocht gaat worden welke lokaties ontwikkeld kunnen worden voor de overslag van goederen naar het water.

Slimme en duurzame mobiliteit
Om de bijdrage van smart mobility aan de opgaven van de Omgevingsvisie te verdiepen is in 2018 de middellange termijn Koers Smart Mobility vastgesteld. Voor het invullen van de activiteiten die voortvloeien uit de routekaarten in deze koers, werkt de provincie naast het korte termijn uitvoeringsprogramma Smart Mobility, momenteel mee aan:  

  1. Krachtenbundeling Smart Mobility waar de twaalf provincies, de vijf grote steden en de Rijksoverheid vertegenwoordigd zijn. De provincie zit in het voorbereidingsteam en trekt twee bundels.
  2. MRA-programma Smart Mobility, waarin afstemming plaatsvindt tussen verschillende Smart Mobility-programma’s op MRA-niveau.
  3. Cross-over programma TU Delft & Partners waarbij de combinatie van verschillende beleidsvelden (energie, infra, duurzaamheid en slim, logistiek) wordt verkend.
  4. MaaS pilot Amsterdam Zuidas, waar we leren van de ervaringen uit deze en andere van de  Mobility as a Service-pilots die het ministerie van Intrastructuur en Waterstaat heeft aanbesteedt.

Operationeel doel 2.1.1 Mobiliteitsbeleid opstellen

Indicator

Meeteenheid

Nulmeting

Begroot 2019

Begroot 2020

Begroot 2021

Begroot 2022

Begroot 2023

PS stellen voor de zomer (2019) de jaarlijkse actualisatie in programma als onderdeel van de agenda Mobiliteit vast

Aantal

0 (2018)

1

1

1

1

1

PS worden aan het eind van het jaar geïnformeerd over het BO MIRT

Aantal

0 (2018)

1

1

1

1

1

Investeringen

Geen.