Bereikbaarheid

Bijdragen aan mobiliteit

Onze rol
De provincie vervult een aantal rollen om de bereikbaarheid in Noord-Holland te verbeteren en duurzame mobiliteit te waarborgen. Naast de rol van infrastructuurbeheerder (doelen 2.2 tot en met 2.4) en concessieverlener voor het openbaar busvervoer (doel 2.5) draagt de provincie met partners samen bij aan het verbeteren van de mobiliteit en bereikbaarheid in brede zin. Dat doet de provincie bijvoorbeeld door gezamenlijk te werken aan plannen en/of programma’s en het co-financieren van projecten van derden, bijvoorbeeld via uitvoeringsregelingen. Een voorbeeld van zo’n programma is het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid dat samen met de Rijksoverheid en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wordt opgesteld. Om richting te geven aan onze samenwerkingen en ons beleid, zijn de ontwikkel- en sturingsprincipes uit de Omgevingsvisie nader uitgewerkt in de Agenda Mobiliteit. In de Agenda Mobiliteit zijn daarvoor de mobiliteitsopgaven voor de komende jaren benoemd in samenhang met de opgaven van de omgevingsvisie, zoals duurzame verstedelijking, klimaatverandering en gezondheid.
Samenwerkingspartners
De provincie werkt intensief samen met andere overheden, zoals de Rijksoverheid, gemeenten en waterschappen. Een belangrijke samenwerking voor de provincie is die in MRA-verband. Tegelijkertijd is de samenwerking met de regio’s in het noorden van de provincie, Noord-Holland Noord, Alkmaar en West-Friesland, van groot belang. Dat geldt ook voor de samenwerking met organisaties die belangen vertegenwoordigen in de wereld van de mobiliteit (bijvoorbeeld TLN, EVO, ANWB, Rover, Fietsersbond en Schuttevaer).
Ten behoeve van innovaties en slimme mobiliteit (Smart Mobility), zoals ontwikkelingen in het gebruik van data, Mobility as a Service (MaaS) en slimme infrastructuur, zijn door de provincie nieuwe samenwerkingsvormen aangegaan met kennisinstellingen zoals universiteiten, autofabrikanten en leveranciers van mobiliteitsdiensten.  

Prioriteiten
Een aantal punten wordt met prioriteit opgepakt:

  • Agenda Mobiliteit als uitwerking van de Omgevingsvisie;
  • MRA-programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid;
  • Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld 2040 en de provinciale OV-visie 'toekomstbestendige bereikbaarheid';
    Regionale Mobiliteitsplannen MRA en NHN, als uitwerking van het Ontwerp Klimaatakkoord;
  • Regionale Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid, als uitwerking van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid;
  • Goederenvervoer over water;
  • Programma Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland.

Deze prioriteiten zijn in de volgende paragrafen nader toegelicht.
Omgevingsfactoren
De economische ontwikkeling van de laatste jaren heeft invloed gehad op de demografische ontwikkelingen, de bedrijvigheid en daarmee de mobiliteit. Dit uit zich bijvoorbeeld in een toename van de kosten veroorzaakt door vertragingen in het verkeer. In 2017 vertegenwoordigde het totale aantal voertuigverliesuren een waarde € 63,1 miljoen. De stijging van de verliestijd ten opzichte van 2016 bedroeg 2,1%.

Beleidsdoelevaluaties

In 2019 heeft de provincie de Subsidieregeling kleine infrastructuur geëvalueerd. De regeling is op basis hiervan aangepast en wordt naar verwachting beter benut. Op dit moment wordt er een opvolgingsonderzoek uitgebreid, waarin wordt bekeken of een uitgebreide evaluatie zinvol is om uit te voeren. Hierover rapporteert de provincie verder in 2020.