Onze rol
Met verkeersmanagementmaatregelen benut de provincie de beschikbare verkeersnetwerken zo optimaal mogelijk zodat aan de actuele vraag naar mobiliteit kan worden voldaan. Dat gebeurt onder andere door het optimaal afstellen van verkeerslichten, inzet van incidentmanagement, de inzet van Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP’s) en het stellen van eisen aan de beschikbaarheid van de netwerken bij (vaar)wegwerkzaamheden en evenementen.
De provincie Noord-Holland heeft een direct belang bij het stimuleren en ontwikkelen van innovaties. Door optimalisatie van producten en processen verbetert de provincie haar bedrijfswaarden. Daarnaast kunnen innovaties worden aangejaagd die de markt niet alleen kan realiseren. De provincie richt zich daarbij onder andere op levensduur verlengende innovaties die bijdragen aan duurzaam en efficiënt beheer en onderhoud van de infrastructuur. Hierbij wordt voor de realisatie samenwerking aangegaan met kennisinstituten, wegbeheerders en marktpartijen. Verder wil de provincie haar infrastructuur inzetten om duurzameenergie op te wekken en energiegebruik te reduceren om op deze manier bij te dragen aan de energietransitie.
Samenwerkingspartners
Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp worden de 260 provinciale verkeerslichten gecontroleerd en aangestuurd. Dit wordt ook voor 159 verkeerslichten van diverse gemeenten gedaan.
Met betrekking tot het openbaar vervoer zorgt de provincie ervoor, in samenwerking met gemeenten binnen het provinciale concessiegebied, dat de verkeerslichten voor buslijnen optimaal ingeregeld zijn. Daarnaast wordt samen met de openbaarvervoerbedrijven gewerkt aan optimalisatie van de ritten door de locatiebepaling en datauitwisseling tussen bus en infrastructuur verder te verbeteren. Dit voorkomt dat bussen ongewenste/onnodige verliestijd oplopen.
Met organisaties als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, gemeenten, waterschappen, de Vervoerregio Amsterdam, kennisinstituten, ingenieursbureaus, aannemers, automobielfabrikanten en diverse andere marktpartijen wordt regelmatig overleg gevoerd.
Beleidsdoelevaluaties
Evaluatie rapportage beleidskaders verkeersmanagement vindt jaarlijks plaats, daaruit blijkt dat de eis van 6% verbeterde doorstroming wordt gehaald.