Bereikbaarheid

Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

Toelichting

Verkeersmanagement op de weg

Op verschillende manieren wordt het gebruik van het beschikbare netwerk geoptimaliseerd. Het verkeer wordt geobserveerd met camera’s en door lussen in de weg. Groentijden kunnen waar nodig worden aangepast en dat geldt ook voor vooraf vastgestelde scenario’s. Dit zijn op elkaar afgestemde maatregelen die worden ingezet bij vooraf gedefinieerde situaties. Daarnaast zijn er 15 dynamische routepanelen waarmee weggebruikers geïnformeerd kunnen worden. De data die gebruikt wordt voor verkeersmanagement wordt via diverse kanalen ook beschikbaar gesteld aan gebruikers van de verkeersnetwerken (reizigers, vervoerders, nood- en hulpdiensten et cetera).

Verkeersmanagement op de vaarweg

Het verkeersmanagement voor het vervoer over water wordt gedeeltelijk gestalte gegeven in het project “Blauwe Golf”. Met het project Blauwe Golf wordt het optimum gezocht tussen doorvaart voor de scheepvaart en de hinder door brugopeningen voor het wegverkeer. Brugbedienaren van de provincie en andere overheden kunnen op basis van de informatie die ze krijgen de brugopeningen beter plannen. Schippers en automobilisten krijgen (geautomatiseerd) betere informatie over de doorstroming op de weg en over het water.

Het netwerkmanagement en verkeerskundig beheer bestaat uit een samenspel van een aantal dagelijks uit te voeren activiteiten. Waaronder de volgende activiteiten:

Bediening van bruggen, sluizen en tunnels
Objectbediening en -bewaking vindt op verschillende manieren plaats. Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp worden dag in, dag uit de Waterwolftunnel, Abdijtunnel en het Amstelaquaduct bewaakt.

De provincie Noord-Holland wil het vervoer over water stimuleren. Dit leidt tot een betere doorstroming van zowel de scheepvaart als het verkeer op de weg. Daarom start de provincie met de centrale bediening van bruggen en sluizen. Vanaf 2018 worden de eerste bruggen en sluizen in Noord-Holland vanuit één centrale plek bediend vanuit het energieneutrale steunpunt ‘Weg en Waterhuis de Langebalk’ in Heerhugowaard. Op deze centrale worden tot en met het tweede kwartaal 2022 in totaal 44 bruggen en sluizen in Noord-Holland aangesloten. De ambitie is om nog eens 36 bruggen en sluizen van andere beheerders aan te sluiten.

Het afstemmen van werkzaamheden en evenementen
Indien voor werkzaamheden/evenementen verkeersmaatregelen op de provinciale (vaar)weg noodzakelijk zijn, is hiervoor toestemming van het Verkeerscoördinatiepunt (VCP) vereist. Verkeersmaatregelen die een aanzienlijke invloed hebben op de doorstroming worden vooraf afgestemd binnen het samenwerkingsverband van alle (vaar)wegbeheerders in Noord-Holland, de RegioRegie. Deze afstemming start bij maken van een wegbeheerder overstijgende meerjarenplanning waarin een aantal jaren in de toekomst wordt gekeken. Vervolgens vindt de fijne afstemming plaats in het jaar van uitvoering. Deze afstemming vindt plaats binnen zogenaamde regiegroepen waarin alle wegbeheerders vertegenwoordigd zijn.

Incidentmanagement

De weginspecteurs van de provincie staan dagelijks klaar voor een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Het belangrijkste onderdeel hiervan is incidentmanagement. Incidentmanagement is het geheel aan maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Daarbij rekening houdend met de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade. Om de aanrijtijden van de weginspecteurs zo kort mogelijk te houden wordt gewerkt vanuit diverse steunpunten. Door het invoeren van tweeploegendienst voor de weginspecteurs is de provincie in staat om ook bij een incident in de avondspits snel ter plaatse te zijn. Dit vraagt om een beperkte uitbreiding van het aantal weginspecteurs om zo de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren en zich te kunnen houden aan de Arbeidstijdenwet. Hiervoor is in de Kaderbief 2020 budget beschikbaar gesteld. De ochtendploeg start om 6.00 uur ’s ochtends en de middagploeg eindigt na de spits om 20.00 uur 's avonds. Ook het verdelen van weginspecteurs op basis van ongevallenconcentraties op de provinciale wegen draagt bij aan een vlotte en veilige doorstroming.

Gladheidsbestrijding
Veiligheid op de weg in de wintermaanden is van groot belang. Zodra er gladheid wordt verwacht staan de gladheidsbestrijders paraat om de weg op te gaan, ook midden in de nacht. Vanuit de diverse steunpunten vindt de (coördinatie van de) gladheidsbestrijding plaats. Informatie over het actuele strooiregime is te vinden op strooit.nu. In 2018 is gestart met de pilot Grass2grit waarbij de gladheid wordt bestreden met dooimiddel gemaakt van sap uit bermgras. Het project, dat drie jaar geleden als idee bij de provincie Noord-Holland begon, wordt meegefinancierd door middel van een Europese Life-subsidie en zal plaatsvinden op de N504 ten noorden van Alkmaar.

Optimaliseren verkeerslichten
In het Beleidskader Verkeersmanagement is vlot en veilig door Noord-Holland verder geoperationaliseerd. Hierin wordt als doel gesteld om 6% betere doorstroming en 10% betere betrouwbaarheid te realiseren. Eén van de maatregelen die bijdraagt aan dit doel is verkeerskundige optimalisatie van de verkeerslichten (VRI’s), oftewel verkeerskundig beheer.

Nieuwe technologieën

Er komen nieuwe technologieën beschikbaar om de mobiliteit beter te faciliteren. De provincie bereidt zich voor op haar nieuwe rol, door het ontwikkelen en beproeven van een aantal veranderingen aan het areaal: zowel bij verkeersregelinstallaties en verkeerscentrale als bij wegontwerp. De consequenties hiervan worden in beeld gebracht evenals de wijze waarop de rol van de provincie in de toekomst als wegbeheerder en beleidsmaker moet worden ingevuld. Dit vindt plaats binnen het programma Smart Mobility. Veel proeven vinden plaats in landelijk en Europees verband (respectievelijk Beter Benutten en Europese subsidies aan consortia waarin de provincie participeert).

Operationeel doel 2.4.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

Indicator

Meeteenheid

Nulmeting

Begroot 2019

Begroot 2020

Begroot 2021

Begroot 2022

Begroot 2023

Verbeteren doorstroming d.m.v. optimaliseren VRI’s

Percentage

6 (2017)

6

6

6

6

6

Gemiddelde aanrijtijd weginspecteurs op incidenten (in minuten)

Aantal

28 (2017)

30

30

30

30

30

Investeringen

Geen.