Toelichting
De provincie heeft als streven om haar activiteiten continu te verbeteren. Hiertoe worden onder meer innovatieprojecten uitgevoerd ten aanzien van duurzaamheid en Smart Mobility.
Innovaties starten bij een idee waarna er een studie wordt verricht, testen en pilots worden uitgevoerd om uiteindelijk dat innovatieve idee te realiseren. Hierna wordt er nagegaan of de resultaten voldoende veelbelovend zijn voor uitrol van het innovatieproject, er redenen zijn voor een nadere studie, of dat de resultaten aanleiding geven voor het veranderen van beleid of bijvoorbeeld stimulering van andere partijen.
Duurzame innovaties
Bij de verduurzaming van de infrastructuur richt de provincie zich op duurzaam bouwen en onderhouden van haar assets, met oog voor de gehele levensduur van het bouwwerk. De provincie zet hierin op innovaties die veel impact hebben op grondstoffen- en op CO2-reductie.
- Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD)
De provincie draagt bij aan het ontwikkelen van verschillende IFD-specificaties. Voor IFD bouwen is door NEN de eerste NTA (Nederlandse Technische Afspraak) voor IFD van beweegbare bruggen opgeleverd. Deze wordt gebruikt voor de bouw van de Cruquiusbrug in de provincie Noord-Holland. Daarnaast wordt deze toegepast in de provincie Overijssel.
- Circulair bouwen
De provincie werkt aan een uniforme uitvraag voor circulair bouwen, ook bedoeld voor het uitvoeren van, een pilot te realiseren in circulaire bouw.
- Levensduurverlengende innovaties
Samen met de TU Delft ontwikkelt de provincie levensduur verlengende innovaties zoals bijvoorbeeld epoxy asfalt dat een vier tot vijf keer langere levensduur heeft. Het programma is uitgebreid met onderzoek naar recyclebaarheid in samenwerking met de provincie Gelderland.
- Energieopwekking en –besparing
Bij het onderwerp energieopwekking en -besparing kan de provincie haar infrastructuur inzetten voor innovaties ten behoeve van duurzame energieopwekking Op deze manier wil de provincie bijdragen aan de energietransitie.
Innovaties op het gebied van energieopwekking en -besparing waar de provincie aan werkt zijn:
- De pilot Zwaar verkeer Solaroad. Op dit moment lopen er pilots in Noord- en Zuid-Holland. Op basis van de bevindingen uit dit traject zal het vervolg van het programma worden bepaald.
- Op meerdere plaatsen wordt een fietspad, of een deel hiervan, uitgerust met een zonnewegdek.
- Realisatie/monitoring van zonnepanelen op geleiderail.
- Het realiseren van een energieneutrale beweegbare brug (Cruquius).
Smart Mobility
Voor het onderdeel Smart Mobility maakt de provincie verkeerslichten intelligenter, waardoor de informatie aan de weggebruiker verbetert (onder andere adviessnelheid om groen te halen), prioriteit voor doelgroepen mogelijk wordt en de doorstroming op het netwerk verder geoptimaliseerd kan worden.
- De iVRI
De iVRI (intelligente Verkeersregeling) is ontwikkeld in het programma Beter Benutten ITS/Talking Traffic door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met alle provincies, een groot aantal gemeenten en private partijen. Om alle 260 VRI’s in de provincie uit te rusten als iVRI wordt een eerste tranche van 52 iVRI’s neergezet om de innovatie te testen en de werking in de keten met diensten aan de weggebruiker te optimaliseren. Vervolgens is vanaf 2021 een uitrol gepland van ongeveer 25 VRI’s per jaar. Samen met de reguliere vervanging (circa vijftien per jaar) zijn daarna dan in circa vijf jaar alle VRI’s op provinciale wegen vervangen door iVRI’s. Hiermee profiteert de provincie optimaal van de diensten die in het kader van Talking Traffic door de markt zijn ontwikkeld.
- Connected en zelfrijdende auto’s
Daarnaast onderzoekt de provincie samen met verschillende autofabrikanten (Nissan, Fiat en BMW) de impact van connected en zelfrijdende auto’s op onze rol als wegbeheerder en beleidsmaker. Met Nissan Research onderzoekt de provincie de rol die de infrastructuur kan spelen bij het automatisch rijden op provinciale wegen.
- Europees project Socrates
In het Europees project Socrates werkt de provincie met verschillende private partijen aan de informatie-uitwisseling tussen verkeerscentrales en de serviceproviders en automotive. In het Europees project Concorda gebruikt de provincie haar proeftuin voor Smart Mobility rondom Schiphol om samen met Fiat en NXP de Europese standaarden voor coöperatief rijden te testen.
- Coöperative adaptive cruise control
Samen met de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en de TU Delft onderzoekt de provincie de impact van coöperative adaptive cruise control (CACC) op doorstroming en veiligheid. Na eerste positieve resultaten uit een in 2018 gehouden pilot volgen nadere testen.
- Communicatietechnieken voertuigen en VRI’s
Op Europees niveau is er discussie over de toepassing van twee verschillende communicatietechnieken tussen voertuigen en VRI’s. De provincie past beide technieken toe en doet onderzoek naar specifieke toepassingen en de effecten daarvan.
- Interactie gebruiker Smart Mobility-toepassingen
De provincie zoekt interactie tussen de gebruiker en toepassingen van Smart Mobility, data-uitwisseling met logistieke partijen en fietsverkeer voor Smart Mobility-toepassingen worden onderzocht.
- Verbeteren effectiviteit regionaal verkeersnetwerk
Om de effectiviteit van het huidige verkeersmanagement in het regionale verkeersnetwerk verder te verbeteren, sluit de provincie verkeerslichten van gemeenten aan op de eigen verkeerscentrale. Daarnaast integreert de provincie de verschillende bediencentrales (verkeer, bruggen en tunnels) zodat deze efficiënter worden bediend.
Indicatoren
Binnen dit operationeel doel zijn twee verschillende indicatoren benoemd. Het aantal innovaties waaraan wordt gewerkt en daarnaast het budget dat jaarlijks wordt besteed aan innovaties ten opzichte van het complete budget dat wordt besteed aan de infrastructuur. Voor 2018, 2019 en 2020 is het percentage berekend, maar voor de jaren daarna dient nog te worden bepaald wat de hoogte hiervan is.
Operationeel doel 2.4.2 Innovatieprojecten mobiliteit uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 |
Investeren in innovatieve projecten (aantal pilots) | Aantal | 10 (2018) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Investeren in innovatieve projecten (t.o.v. totaal PMI / PMO) | Percentage | 4 (2018) | 7 | 7 | - | - | - |
Investeringen
Geen.