Toelichting
De mainport Schiphol zorgt voor internationale bereikbaarheid. Dat is goed voor het Noord-Hollandse vestigingsklimaat en biedt werkgelegenheid op alle scholingsniveaus. Naast de lusten vragen wij echter aandacht bij het Rijk en de sector om ook de lasten, in de vorm van geluidshinder, CO2-emissies, fijnstof en veiligheidsrisico’s te erkennen. Het Rijk is ten aanzien van Schiphol bevoegd gezag en zal hier in de komende jaren verder richting aan moeten geven. Als provincie proberen we actief sturing te geven aan de discussie om de impact van de luchtvaart op de diverse ruimtelijke belangen uit onze Omgevingsvisie scherp te agenderen. De inzet die wij gezamenlijk met de regionale partners in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) hebben ingebracht blijft daarbij sturend om te borgen dat er inderdaad sprake is van de ontwikkeling van de internationale connectiviteit in balans met de leefomgeving. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar andere vervoersmodaliteiten als mogelijke substitutie voor de luchtvaart en de bereikbaarheid van de luchthaven die nu al enorm onder druk staat. Gecombineerd met de bereikbaarheidsvraagstukken vanuit de verstedelijkingsopgave ligt hier een complexe puzzel waar integrale wegingen moeten worden gemaakt. Naast de ontwikkeling van Schiphol is de provincie zelf bevoegd gezag voor regionale luchthavens in de provincie. De provincie richt zich op verschillende onderwerpen van het dossier luchthavens, namelijk:
Ontwikkeling Schiphol
De provincie overlegt met de sector, het Rijk, gemeenten en bewoners over de ontwikkeling van de luchtvaart als zodanig (vast te leggen in de nationale luchtvaartnota 2020-2050), de rol en positie van Schiphol (en Lelystad) daarbinnen en de algehele herziening van het luchtruim (voorzien in 2023). Centraal staat de balans tussen economische ontwikkeling en de kwaliteit van de leefomgeving, zoals dit in de provinciale Omgevingsvisie is vastgesteld.
Dat doet de provincie onder meer in de Omgevingsraad Schiphol (ORS; wettelijk verankerd). Binnen de ORS vormt de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) de delegatie namens de decentrale overheden rond Schiphol (44 gemeenten, 4 provincies). De provincie Noord-Holland is voorzitter en voert het secretariaat.Naar verwachting zal er ook in 2020, nadat de ORS in 2019 is geëvalueerd, en de jaren daarna een wettelijk verankerde vorm van regionaal overleg rond de nationale luchthavens zijn.In 2019 wordt deze structuur geëvalueerd. In de luchtvaartnota zal het Rijk aangeven hoe zij de betrokkenheid van de omgeving rond Schiphol in de toekomst wil borgen. Vanuit onze rol in de ruimtelijke ordening hebben de provincies ook nog een eigenstandige overlegstructuur met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie inzake luchtvaart (inclusief regionale luchtvaart).
Wonen-Vliegen
De provincie houdt toezicht op de uitvoering van de regionale afspraken ‘wonen en vliegen’ en voert regie in de monitoring van de uitvoering van de informatievoorziening binnen de 20 Ke-contour conform de brief die in maart 2018 naar Provinciale Staten is gestuurd.
Leefbaarheid
In het kader van leefbaarheid wordt samen met de sector gekeken of er aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden om de leefbaarheid te vergroten en hoe de provincie de uitvoering daarvan het beste kan beleggen. Dit zal naar verwachting vanaf 2020 zijn beslag krijgen als aanvulling op het lopende programma van de Stichting LeefbaarheidSchiphol dat tot en met 2020 loopt.
Schadeschap Luchthaven Schiphol
De provincie participeert in de gemeenschappelijke regeling Schadeschap Luchthaven Schiphol, het gemeenschappelijk overheidsloket voor de afwikkeling van schadeclaims door de uitbreiding van Schiphol als gevolg van het besluit PKB Schiphol en Omgeving van 1995. Per 1 juni 2020 wordt het Schadeschap opgeheven. Naar verwachting is dan de huidige werkvoorraad afgehandeld.
Regionale luchthavens
Sinds de inwerkingtreding van de Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) in 2009 is de provincie bevoegd gezag voor regionale luchthavens. Dit betekent dat de provincie besluit over de milieugebruiksruimte (geluid en externe veiligheid) en de ruimtelijke inpassing van deze vliegvelden. Verder verleent de provincie ontheffingen voor het starten vanaf en landen op terreinen die niet als luchthaven zijn aangewezen. Een deel van de provinciale luchtvaarttaken wordt in opdracht van de provincie uitgevoerd door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Voor het beleid ten aanzien van de provinciale luchtvaarttaken is in 2010 de Provinciale beleidsnota Regionale Luchthavens vastgesteld. Voor het grootste deel van de regionale luchthavens is inmiddels een provinciale vergunning (luchthavenregeling of luchthavenbesluit) vastgesteld: voor de regionale luchthavens Hilversum en Texel, en voor verschillende kleinere velden voor MLA’s (ultralichte toestellen) en zweefvliegtuigen. De luchthavenbesluiten voor de helihavens Heliport Amsterdam en de standplaats van de traumahelikopter van het VUmc in Amsterdam die in 2019 zijn voorbereid worden naar verwachting in 2020 vastgesteld.
In 2020 wordt het provinciale regionale luchtvaartbeleid geëvalueerd en waar nodig geactualiseerd.
Investeringen
Geen.