4.3.1.1 Opbouw exploitatie
De wijzigingen in deze begroting ten opzichte van de ontwerpbegroting zijn voornamelijk het gevolg van de verwerking van het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken! en de kaderbrief 2020. Daarnaast vinden exogene en onvermijdelijke bijstellingen plaats. Hieronder is te vinden op welke wijze het coalitieakkoord en de kaderbrief in de begroting 2020 en de meerjarenraming zijn verwerkt. Daarnaast is een toelichting opgenomen van de niet budget neutrale wijzigingen die nieuw zijn in deze begroting.
Opbouw begroting 2020 (bedragen x € 1.000
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | -24.767 | -26.550 |
1. Coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken!’ | -62.484 | 10.700 | 46.950 | 46.150 |
2. Kaderbrief 2020 | 0 | 0 | 1.181 | -146 |
3. Niet-budget neutrale mutaties in de begroting 2020 | 4.911 | 885 | 2.624 | 3.768 |
4. Sluitend maken jaarschijven door inzet saldo 2020 | 57.573 | -11.585 | -25.988 | -23.221 |
Totaal begrotingssaldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Verwerking van het coalitieakkoord in de begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
OD | Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
1. Klimaat | ||||||
4.2.1 | Klimaatakkoord | 5.500 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
4.2.1 | Visie ondergrond en energie-infrastructuur | 400 | - | - | - | |
4.2.1 | Pilot Zonne energie | 100 | 100 | - | - | |
2. Duurzame verstedelijking en bereikbaarheid | ||||||
5.4.2 | Wonen | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
2.1.2 & 2.2.1 | Bereikbaarheid en mobiliteit | 7.500 | 5.500 | 5.500 | 5.250 | |
2.2.1 | Investeringen leefbaarheid A8/A9-verbinding | 11.000 | - | - | - | |
2.1.1 | Verkennende onderzoeken | 450 | - | - | - | |
5.2.1 | Openbaar-vervoerfonds | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
2.1.2 | Fietsbeleid | - | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
3. Leefomgeving en economie | ||||||
5.3.1 | Herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
5.3.2 | MKB-instrumenten | 750 | 750 | 750 | 750 | |
4.2.2 | Circualire economie | - | 350 | 350 | 350 | |
5.3.3 | Inclusieve arbeidsmarkt | 900 | 900 | 900 | 900 | |
4.1.6 | Gezonde leefomgeving | 2.700 | 2.800 | 3.800 | 3.800 | |
7.2.1, 7.4.1 & 7.4.2 | (onderwater) archeologie, monumenten en erfgoed | 1.800 | 800 | 2.300 | 2.300 | |
7.2.1 | Cultuureducatie | 50 | 750 | 750 | 750 | |
7.2.1 | Probiblio | 450 | 450 | 450 | 450 | |
7.1.1 | Sport en verduurzaming accomodaties | 200 | 400 | 400 | 400 | |
4. Vitaal landelijk gebied | ||||||
6.1.1 | Natuurnetwerk Nederland, waterkwaliteit en bodemdaling | 1.000 | 7.000 | 7.000 | 6.000 | |
6.1.1 & 2.3.2 | Masterplan biodiversiteit | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
3.1.3 | Integraal waterplan en klimaatadaptatie | 1.100 | 1.000 | 1.500 | 1.500 | |
6.3.1 | Groene vrijwilligers: betrekken bij Groen | 100 | 100 | 100 | 100 | |
6.2.4 | Faunafonds, verhogen eigen risico | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 | |
6.2.3 | Opvangcentra wilde dieren | 100 | 100 | - | - | |
4.1.5 | Handhaving natuur- en milieutaken en energiebesparing | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
3.1.2 | Programma identiteit kustplaatsen Ijsselmeer | 50 | 100 | 50 | - | |
5.3.4 | Voedselvisie | 1.600 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
6.3.2 | Landschapsfonds (incl. liniedijken) | 250 | 2.500 | 3.500 | 4.000 | |
6.2.2 | Recreatie en toerisme | 150 | - | - | - | |
5. Openbaar bestuur | ||||||
1.2.1, 1.3.3 & 1.4.1 | Bestuurscultuur en bestuurskracht | 700 | 700 | 700 | 700 | |
1.4.2 | Cofinanciering EU-projecten | - | - | 2.000 | 2.000 | |
4.2.1 | Klimaatneutrale provinciale organisatie | 1.150 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
1.4.1 | Sponsoring evenementen | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Vrijval reserves, stortingen en stelposten | ||||||
5.3.2 | Vrijval Cofinanciering regiodeals/IBP | -8.250 | -14.000 | - | - | |
2.2.1 | Vrijval reservering Bereikbaarheid Bollenstreek | -79.000 | - | - | - | |
2.2.1 | Vrijval OV risicoreservering HOV Gooi | -9.500 | - | - | - | |
2.2.1 | Vrijval reservering OV zuidtangent | -10.034 | - | - | - | |
2.1.2 | Verlagen storting Reserve uitvoeren mobiliteitsbeleid door derden | -4.000 | -4.000 | -4.000 | -4.000 | |
8.1.7 | Taakstellende doorlichting exploitatiebegroting: ‘oud voor nieuw beleid’ | - | -4.000 | -4.000 | -4.000 | |
8.1.8 | Taakstellende doorlichting bestemmingsreserves | - | -16.500 | - | - | |
Totaal | -62.484 | 10.700 | 46.950 | 46.150 |
2. Verwerking de kaderbrief 2020 in de begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
OD | Regel in Kaderbrief | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1.1.3 | T - Capaciteit voor uitvoering evaluatiekader subsidies | 44 | 44 | 44 | 44 |
2.1.2 | M - OV-terminal Zuidas | 0 | 2.845 | 0 | 0 |
2.2.1 | I - Indexering PMI | -7.164 | -7.734 | -8.176 | -8.860 |
2.3.1 | Stelpost vrijval agv verlenging afschrijvingstermijnen | - | - | 2.000 | 2.000 |
2.3.2 | H - Chroom 6, | -851 | -3.289 | -4.449 | -4.085 |
2.3.3 | I - Indexering PMO vaarwegen | -1.368 | -2.200 | -2.331 | -2.395 |
2.4.1 | G - Areaaluitbreiding | -32 | -47 | -47 | -47 |
4.1.1 | P - Gezonde leefomgeving: onderzoek RIVM | 300 | 0 | 0 | 0 |
4.1.5 | S - Professionaliseren opdrachtgeverschap omgevingsdiensten | 1.019 | 646 | 500 | 500 |
5.3.2 | N - Participatiefonds duurzame economie Noord-Holland (PDENH) | 619 | 630 | 703 | 727 |
6.3.3 | R - Cofinanciering Waddenfonds investeringskader Waddengebied | 5.350 | 5.200 | 5.200 | 2.200 |
7.3.3 | L - Huis van Hilde | 179 | 193 | 206 | 221 |
8.1.1 | C - Motorrijtuigenbelasting | -4.600 | -4.600 | -4.600 | -4.600 |
8.1.2 | B - Provinciefonds | 443 | 761 | 530 | 557 |
8.1.7 | D – Indexeringen ophogen stelpost prijsstijgingen | 4.677 | 6.598 | 7.508 | 9.499 |
8.1.2 | Algemene Reserve – Sluitend maken jaarschijven 2020 en 2021 | -2.859 | -3.215 | 0 | 0 |
8.2.1 | V - Basis op orde, | 4.243 | 4.168 | 4.093 | 4.093 |
Totaal kaderbrief | 0 | 0 | 1.181 | -146 |
3. Nieuw in de begroting 2020 (bedragen x € 1.000)
OD | Naam | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1.1.1 | Functioneren van Provinciale Staten faciliteren | 117 | 117 | 117 | 117 |
1.1.2 | Functioneren van Gedeputeerde Staten faciliteren | 25 | 25 | 25 | 25 |
1.2.1 | Kwaliteit van openbaar bestuur optimaliseren | 100 | 0 | 0 | 0 |
2.1.1 | Mobiliteitsbeleid opstellen | 167 | 167 | 167 | 167 |
2.2.1 | Studies voor verbetering en aanleg infrastructuur uitvoeren | -856 | -1.821 | -1.389 | -1.343 |
2.3.2 | OV, wegen en kunstwerken in stand houden | 3.810 | 105 | 191 | 380 |
2.3.3 | Beheeractiviteiten vaarwegen uitvoeren | 186 | 219 | -40 | 98 |
2.4.1 | Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren | -80 | 210 | 1004 | 1.253 |
3.2.3 | Schoon en voldoende grondwater bevorderen | -190 | -190 | -190 | -190 |
4.1.3 | Kwaliteit bodem en ondergrond verbeteren | 80 | 80 | 80 | 80 |
4.1.5 | VTH-taken uitvoeren en coördineren | 1.213 | 705 | 802 | 863 |
5.1.1 | Omgevingsvisie uitdragen | 290 | 150 | 0 | 0 |
5.2.5 | Grondbeleid uitvoeren t.b.v. provinciale doelen | -279 | -837 | -839 | -840 |
7.1.1 | Verbeteren van sportvoorzieningen en van de leefbaarheid in kleine kernen | 60 | 60 | 60 | 60 |
7.3.3 | Investeren in behoud van archeologisch erfgoed | 0 | 390 | -420 | 0 |
8.1.1 | Lokale heffingen innen | -1.300 | -1.300 | -1.300 | -1.300 |
8.1.2 | Algemene uitkering provinciefonds beheren | 1.949 | 3.186 | 4.737 | 4.779 |
8.1.7 | Stelposten beheren | -421 | -421 | -421 | -421 |
8.2.1 | Overhead beheren | 32 | 32 | 32 | 32 |
8.2.2 | Bedrijfsvoering realiseren | -18 | -18 | -18 | -18 |
8.2.3 | Vennootschapsbelasting | 26 | 26 | 26 | 26 |
Totaal | 4.911 | 885 | 2.624 | 3.768 |
1.1.1 Functioneren van Provinciale Staten faciliteren
Onder dit operationeel doel zijn de kostenstijgingen opgenomen voor de vergoedingen aan PS leden en de kosten voor de ondertiteling van de opnamen van PS en commissievergaderingen.
1.1.2 Functioneren van Gedeputeerde Staten faciliteren
Op basis van de gerealiseerde kosten in voorgaande jaren en de aanvullende milieu eisen bij de nieuwe aanbesteding wordt de raming voor de taxikosten GS omhoog bijgesteld.
1.2.1 Kwaliteit van openbaar bestuur optimaliseren
In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. Het is nu al bekend dat 9 andere provincies mee gaan werken om dit groots te vieren. Ook de provincie Noord-Holland wil daar graag aan meedoen. Het voorstel is om hiervoor € 100.000 ter beschikking te stellen.
2.1.1 Mobiliteitsbeleid opstellen
Betreft de meerjarige verwerking van de bijdrage van de provincie Noord-Holland aan het IPO voor de kerntaak bereikbaarheid.
2.2.1 Studies voor verbetering en aanleg infrastructuur uitvoeren
De mutaties zijn het gevolg van de bijstelling van de kapitaallasten op basis van de werkelijk gerealiseerde PMI-investeringen en de ramingen voor de komende jaren.
2.3.2 OV- wegen en kunstwerken in stand houden
In verband met aanpassingen in de planning van het programma Centrale Brugbediening verschuift de storting in de reserve investeringen Kunstwerken. De aanpassing van de storting is echter een aanpassing van de bedragen voor de jaren 2020 t/m 2024. Per saldo blijft de storting in de reserve Kunstwerken ongewijzigd. Daarnaast heeft actualisatie van budgetten plaatsgevonden op basis van herijking van gebiedscontracten (nulmeting) en op basis van meerjarige capaciteitsplanningen projectteams.
2.3.3 Beheeractiviteiten vaarwegen uitvoeren
Actualisatie van budgetten op basis van herijking van gebiedscontracten (nulmeting) en op basis van meerjarige capaciteitsplanningen projectteams.
2.4.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren
Betreft de actualisatie van diverse budgetten, waaronder:
- Bijdrage PNH € 150.000 aan project Smart Mobility MRA
- Beheer onderhoud tunnels en aquaducten € 350.000 waaronder de inhuur van een wegenverkeersleider.
- Minder uitgaven voor 2020 ad € 375.000 betreffende de kosten van de verbindingen netwerken omdat er minder bruggen zijn aangesloten dan was gepland in het project Centrale afstandsbediening.
- Actualisatie van de kapitaallasten op basis van investeringen in de steunpunten
3.2.3 Schoon en voldoende grondwater bevorderen
De verwachte lege-opbrengsten zijn omhoog bijgesteld
4.1.3 Kwaliteit bodem en ondergrond verbeteren
Extra capaciteit wordt ingezet voor de nazorg van gesloten stortplaatsen
4.1.5 VTH-taken uitvoeren en coördineren
- De door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied in 2017 ingevoerde prestatiegerichte financiering (PGF) is in 2019 gevalideerd. Hierdoor worden de tarieven van de door de OD uitgevoerde taken omhoog bijgesteld. Daarnaast hebben volumewijzigingen plaatsgevonden als gevolg van toegenomen vraag, ambities en wettelijke verplichtingen.
- Voor bijzondere projecten voert de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op basis van opdrachtverlening de VTH-taken uit. Deze taken maken geen deel uit van de uitvoeringsovereenkomst met de omgevingsdienst. Hiervoor worden leges geheven die in principe kostendekkend zijn. In 2020 gaat het om de projecten Zeesluizen, Markermeerdijken en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
- Hogere bijdrage omgevingsdienst Flevoland, Gooi- en Vechtstreek in verband met de omgevingsvisie
- Actualisatie van de verwachte opbrengsten uit de heffing van leges
5.1.1 Omgevingsvisie uitdragen
Omdat de inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld is in 2020 en 2021 extra budget nodig voor het houden van bijeenkomsten, pilots en het digitaal systeem omgevingswet.
5.2.5 Grondbeleid uitvoeren t.b.v. provinciale doelen
- Actualisatie van de verwachte huur- en pacht opbrengsten
- Actualisatie van het meerjarig onderhoudsplan
- De raming voor de verkoopopbrengsten (excl. BBL en PASO) is geactualiseerd. Dit leidt tot meer (netto) inkomsten
7.1.1 Verbeteren van sportvoorzieningen en van de leefbaarheid in kleine kernen
Betreft een bijdrage aan Dorpswerk ter ondersteuning van initiatieven op het gebied van leefbaarheid en sociale samenhang.
7.3.3 Investeren in behoud van archeologisch erfgoed
Betreft een verschuiving van lasten naar eerdere jaren.
8.1.1 Lokale heffingen innen
Op basis van de toename van het aantal voertuigen in de eerste maanden van 2019 wordt de verwachte opbrengst van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting naar boven bijgesteld met € 1,3 miljoen.
8.1.2 Algemene uitkering provinciefonds beheren
Op basis van de meicirculaire wordt de algemene uitkering vanuit het provinciefonds naar beneden bijgesteld.
8.1.7 Stelposten beheren
De stelpost prijsstijgingen wordt naar beneden bijgesteld
8.2.1 Overhead beheren
Betreft de kosten voor aanschaf en het onderhoud van ICT-apparatuur voor PS-leden. Deze aanschaf vloeit voort uit de gewijzigde rechtspositieregeling voor PS-leden
8.2.2 Bedrijfsvoering realiseren
Actualisatie van de verwachte opbrengsten uit leges
8.2.3 Vennootschapsbelasting
De provincie is VPB plichtig voor de deelname in PolanenPark CV.