Toelichting
Het beheer van vaarwegen wordt risicogestuurd uitgevoerd. Dat betekent dat op basis van inspectiegegevens van het areaal de noodzakelijke oeververvangingsprojecten worden geprogrammeerd.
Het dagelijks beheer aan de vaarwegen wordt doorlopend binnen de verschillende gebiedscontracten uitgevoerd, evenals de afwikkeling van schades. In 2019 is gestart met een omvangrijk oeververvangingsproject, waarvan de uitvoering zal doorlopen tot maart 2021, in het Kanaal Omval Kolhorn (K04/05/06-c). In dit project wordt circa 13 km oevers vervangen. Tevens zal in 2020 de uitvoering starten van twee kleinere oeververvangingsprojecten, circa vier km in het Kanaal Omval Kolhorn (K04/05/06-a) en circa twee km in de Huigen- en Hoornsevaart (K07/K08-1).
Daarnaast zijn diverse andere oevertrajecten in voorbereiding. Hiervan zal de uitvoering in 2021 en 2022 plaatsvinden.
Binnen oeververvangingsprojecten wordt succesvol gewerkt aan reductie van CO2-uitstoot, aanleggen van natuurvriendelijke oevers waar zinvol en mogelijk en het meenemen van kansen voor waterrecreatie.
Operationeel doel 2.3.3 Beheeractiviteiten vaarwegen uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 | Begroot 2023 |
Realisatie (natuurvriendelijke) oevers (in km) | Aantal | - | 4,9 | 14 | 5 | - | - |
Ongeplande stremmingen door risicogestuurd beheer oevers | Aantal | - | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
Geen.