Bereikbaarheid

OV concessies beheren en verlenen

Toelichting

De huidige concessie Gooi en Vechtstreek eindigt in juli 2021. De voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe concessie is gestart. Gunning aan de winnende vervoerder is voorzien in het eerste kwartaal van 2020.
In september 2017 is de nieuwe concessieperiode Haarlem-IJmond gestart, die loopt tot september 2027. Ten slotte is de concessie Noord-Holland Noord in 2017 gegund en is de nieuwe concessieperiode op 22 juli 2018 gestart, eveneens voor de periode van tien jaar. Dit betekent dat elke concessie zich in zijn eigen fase bevindt voor wat betreft beheer: Gooi en Vechtstreek in de eindfase van het huidige contract, Haarlem-IJmond gesetteld in het nieuwe contract en Noord-Holland Noord in het eerste jaar van de nieuwe concessieperiode. Elke fase brengt een eigen dynamiek met zich mee.
De provincie wil met een aanbesteding inzetten op meer reizigers (gemeten in reizigerskilometers) en meer tevreden reizigers in het openbaar vervoer (gemeten in klanttevredenheid). Het doel is om de klanttevredenheid 0,1 hoger uit te laten komen dan het landelijk gemiddelde en een reizigersgroei van ten minste 1% per jaar te bereiken. Door middel van aanbestedingen zoekt de provincie een vervoerder die deze doelstellingen kan bereiken.
Het huidige budget voor openbaar vervoer is het uitgangspunt voor de concessies aangevuld met eerder gereserveerde gelden voor verbetervoorstellen openbaar vervoer (EHBOV). Door de afspraken van het IPO met de vervoerders (het Heerenveenakkoord van 17 juni 2008) wordt elke concessie afgesloten na 2008 niet meer geïndexeerd met de index van de rijksbijdrage (voorheen de BDU-index) en/of het provinciefonds maar met de zogenoemde Landelijke Bijdrage Index (LBI): één landelijke indexering voor de periodieke aanpassing van de vergoedingen van alle concessieovereenkomsten, uitgesplitst naar techniek. Op het moment dat de lasten hierdoor het voor OV beschikbare budget overschrijden, zal een beroep worden gedaan op de stelpost prijsstijgingen.

Operationeel doel 2.5.1 OV concessies beheren en verlenen

Indicator

Meeteenheid

Nulmeting

Begroot 2019

Begroot 2020

Begroot 2021

Begroot 2022

Begroot 2023

OV-Klantenbarometer (algemeen)

0

7,7 (landelijk cijfer 2018)

minimaal 0,1 hoger dan het landelijk gemiddelde

Idem

Idem

Idem

Idem

Reizigerskilometers

0

Zie jaarverslag 2018

Groei van ten minste 1% per jaar

Idem

Idem

Idem

Idem

Investeringen

Geen.