Onze rol
Wij voeren actief beleid voor het beschermen van de provincie tegen schade en slachtoffers door overstromingen. Dit wordt gedaan op basis van de Waterschapswet, de Waterwet, de Wet Milieubeheer en de Wet ruimtelijke ordening. Daarnaast zijn de nationale Deltaprogramma’s richtinggevend voor de provinciale ambities.
Het Rijk is verantwoordelijk voor de programmering van het versterken van primaire waterkeringen. De waterschappen voor het opstellen van een dijkversterkingsplan. De provincie is bevoegd gezag voor het goedkeuren van dit plan, het bijbehorende milieueffectrapport en het verlenen van de omgevings- en natuurvergunning voor de dijkversterking.
Bij de goedkeuring van het dijkversterkingsplan beoordeelt de provincie de landschappelijke inpassing, het compenseren en ontwikkelen van natuurwaarden en het terugbrengen van recreatievoorzieningen. Waar mogelijk voegt de provincie in overleg met regionale partners extra ruimtelijke kwaliteit toe (o.a. extra natuur, recreatievoorzieningen). Hiermee wil de provincie de integrale gebiedsontwikkeling stimuleren. We stimuleren het "building with nature" principe bij het versterken van primaire waterkeringen zoals we dit gedaan hebben bij Petten en de Prins Hendrikpolder op Texel.
De provincie is bevoegd gezag voor het aanwijzen en normeren van regionale waterkeringen. Deze veiligheidsnormen en de verplichte voortgangsrapportages m.b.t. regionale waterkeringen zijn opgenomen in de provinciale Omgevingsverordening. Met de Unie van Waterschappen (UvW) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) wordt een onderzoeksprogramma regionale keringen uitgevoerd.
De EU Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR) verplicht de provincie om data aan te leveren voor het maken van overstromingsscenario’s. Dit doet de provincie samen met de waterbeheerders. In 2020 en 2021 wordt er ook een overstromingsrisicobeheersplan opgesteld waaraan de provincie een bijdrage levert. De provincie participeert samen met de veiligheidsregio's en waterschappen in projecten voor het opstellen van evacuatiescenario’s en calamiteitenoefeningen.
Prioriteiten
- Aanpassen aan klimaatverandering
Hierbij gaat het om de thema’s wateroverlast, hittestress, droogte en beperken van overstromingsrisico. In het kader van het Deltaprogramma hebben alle overheden met elkaar afgesproken dat Nederland in 2050 zoveel als redelijkerwijs mogelijk waterrobuust en klimaatbestendig moet zijn ingericht. In 2020 moeten alle overheden dit in hun ruimtelijke beleid hebben verankerd.Via het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) en de Nationale klimaatadaptatiestrategie (NAS) wordt hier uitvoering aan gegeven. In november 2018 is het Bestuursakkoord Klimaatadaptatie ondertekend door het Rijk met de gemeenten (VNG), waterschappen (UvW) en de provincies (IPO). In het Bestuursakkoord zijn afspraken opgenomen over de versnelling en de intensivering van het klimaatbestendig en waterrobuust inrichten en de financiering. Ook in 2020 zal de provincie aanvullend op het uitvoeringsprogramma van de provinciale watervisie, extra inzet leveren om aan de nationale doelen te kunnen voldoen. - Omgevingswet en Deltaprogramma
Het nationale beleid staat in het teken van decentralisatie en het vergroten van doelmatigheid en efficiency van beleid. Provincies staan aan de lat voor integraal ruimtelijk-economisch beleid, waar water onderdeel van uitmaakt. Hiermee wordt voorgesorteerd op de komst van de Omgevingswet, die naar verwachting in 2021 van kracht zal worden. Het Deltaprogramma heeft als doel om ervoor te zorgen dat Nederland nu en in de toekomst is beschermd tegen hoogwater en beschikt over voldoende zoetwater. Met de minister van I&W en de Deltacommissaris zijn door het IPO afspraken gemaakt over acties die worden uitgevoerd door provincies.
Samenwerkingspartners
Samen met de waterschappen en de andere provincie is er een Visie regionale waterkeringen vastgesteld met een uitvoeringsprogramma. Dit programma bestaat onder andere uit het opstellen van leidraden voor het toetsen en versterken van regionale waterkeringen.
Beleidsdoelevaluaties
Geen geplande evaluaties.