1 Schadeschap Luchthaven Schiphol | ||
OD | 5.1.2 | |
Vestigingsplaats | Hoofddorp | |
Bestuurlijk belang | Zorgvuldige en tijdige afwikkeling van de schadevergoedingen | |
Visie en beleidsvoornemens | Met het oprichten van het Schadeschap in 1998 hebben overheden één loket willen instellen voor burgers en bedrijven voor schadeveroorzakende besluiten van overheden over Schiphol. | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | |
Doel | Bevordering afwikkeling schadevergoedingen uitbreiding Schiphol. | |
Activiteiten | Het Schadeschap behandelt verzoeken om schadevergoeding van omwonenden/bedrijven rond Schiphol die schade lijden ten gevolge van overheidsbesluiten op grond van de Wet Luchtvaart over Schiphol. | |
Realisatie provinciale doelen / geleverde prestaties | De activiteiten van het Schadeschap Schiphol hebben bijgedragen aan effectieve regionale samenwerking om schadegevallen formeel en zorgvuldig af te handelen. | |
Bevoegdheden | Via gemeenschappelijke regeling | |
Bestuurders en stemaandeel | Provincie Noord-Holland (1 stem) | |
Algemeen bestuur | A. Tekin, 8 leden, 22 stemmen | |
Dagelijks bestuur | A. Tekin | |
Andere deelnemers en stemaandeel | ·Aalsmeer (2 stemmen), | |
Financieel belang | Baten begroting 2019 | 4733750 |
Deelnemersbijdragen | 0 | |
Provinciale bijdrage | 0 | |
Eigen vermogen | 2017 | 2018 |
233021 | 233613 | |
Vreemd vermogen | 2017 | 2018 |
85085 | 738886 | |
Resultaat | 2017 | 2018 |
553 | 592 | |
Algemene toelichting | Het Schadeschap Luchthaven Schiphol is opgericht door de Provincie Noord-Holland, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen Verkeer en Waterstaat), het Hoogheemraadschap van Rijnland en 21 (deel)gemeenten rondom de luchthaven. Het Schadeschap is belast met de behandeling van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de Planologische Kernbeslissing Schiphol van 1995, en de daarop volgende Luchthavenindelingsbesluiten en de Luchthavenverkeersbesluiten. Dit is vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling Schadeschap Luchthaven Schiphol. |