Openbaar bestuur

Bestuurshandelingen communiceren

Toelichting

De provincie wil haar zichtbaarheid vergroten, zodat bekendheid met en vertrouwen in het werk van de provincie toeneemt. Zo zijn de Noord-Hollanders goed geïnformeerd over wat we doen. Zij kunnen zo het beleid en de uitvoering daarvan beoordelen en beïnvloeden.
Wij hebben daartoe aan het begin van de vorige collegeperiode een nieuwe communicatiestrategie opgesteld. Als uitvoering daarvan zijn afgelopen jaren de website en het intranet vernieuwd, zijn we gestart een nieuw extern blad &Holland en zijn we actiever op sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram. Ook is het persbeleid vernieuwd en sponsoren we evenementen om die mede mogelijk te maken, om beleidsdoelen via het evenement te kunnen communiceren en om het evenement te gebruiken voor relatiemanagement. Aan het begin van de nieuwe collegeperiode wordt een nieuwe communicatiestrategie opgesteld, gebaseerd op het nieuwe coalitieakkoord. In 2020 start de uitvoering voor deze communicatiestrategie.
In het coalitieakkoord Duurzaam doorpakken! is voor actieve communicatie en betrekken van inwoners opnieuw 400.000 euro per jaar gereserveerd. De betrokkenheid van bewoners wordt vergroot, onder meer met van bewonerspanels, permanente campagnes en actievere inzet van sociale media. Ook actieve communicatie over het werk van Provinciale Staten is daarbij een belangrijk aandachtspunt. De precieze invulling van besteding van deze middelen wordt uitgewerkt in de nieuwe communicatiestrategie. Ook komt er een nieuw sponsorbeleid, waarin de speerpunten uit het coalitieakkoord en de ambities uit die communicatiestrategie worden vertaald.
Belangrijk speerpunt voor 2020 is daarnaast de verbetering van de arbeidsmarktcommunicatie. De provincie versterkt haar profiel als aantrekkelijke werkgever en verbetert communicatie over vacatures. Verder zal de provincie in 2020 de (online) middelen verder personaliseren, zodat inwoners makkelijker voor hen persoonlijk relevante informatie kunnen vinden. Ook starten we met de vernieuwing van het intranet voor medewerkers. Dit wordt ontwikkeld tot centrale werkplek die toegang biedt tot alle applicaties. Relatiemanagement en stakeholdersmanagement worden verbeterd. Speciale aandacht vragen in 2020 de herdenking van 75 jaar bevrijding en de sponsoring van Sail Amsterdam.

Investeringen

Geen.